14
feb

Giorgio Soressi designer gondolatai az Erba Italia bútorokról – és a szerelemről…

Egy megtisztelő invitálásnak eleget téve, egy teljes napot töltöttünk Milánó mellett az ERBA ITALIA gyárában és bemutatótermében, ahol találkoztunk a cég menedzsmentjével és GIORGIO SORESSI designerrel, aki bemutatta nekünk az olasz cég egyedi formavilágú bútorait és mesélt azok filozófiájáról…

Inout-Home: milyen filozófia és milyen irányok jellemzik az ERBA ITALIA kollekcióját és hogyan változtak ezek az előző évekhez képest?

Giorgio Soressi: az ERBA ITALIA tavaly indította új, kifinomult eleganciát és luxuséletérzést tükröző vonulatát, amivel először a 2017-es tavaszi ISALONI kiállításon debütált.

Ekkor szinte minden bútor és textil fekete illetve fehér színű volt, követve a monochrom trendek divatját. Ez egy határozottan eklektikus tér volt, ahol az extrém modernitású, opart jellegeket viselő szőnyeg találkozott egy nyugodt, szinte egyszerűnek mondható kanapéval. Ez azonban csak első ránézésre volt egyszerű, mivel a kanapé egy olyan speciális struktúrájú anyaggal volt bevonva, ami már önmagában is játékot mutatott – hasonlóan a térben elhelyezett másik két ülőbútorral. Ahogyan azok bemutatásra kerültek – egyikben egy leveles, másikban egy csíkos párnával – az egész térben egyfajta dinamika keletkezett, és ez a dinamika egy egészen más fajta imázst adott az enteriőrnek, mint ahogyan az egyébként normálisan elvárható lett volna.

Amit el szeretnének érni ezzel az egész stílussal, az az, hogy az emberek merjenek egy olyan környezetet kialakítani, ami tele van energiával. És az energia ott születik, ahol különbözőség van. Tehát nem az egyformaságban, hanem éppen a különbözőségben van az izgalom. Ha behelyezünk egy kanapét a térbe, ugyanolyan anyagú fotellel, mindent harmonizáló formában és tónusban, akkor egyszerűen meghal az egész, mert nincs benne élet, nincs benne energia…

Szintén a milánói kiállításon mutattuk be a Little Wing Alto és Little Wing Basso kanapékat, ahol azok alacsony és a magas háttámláival játszottam, csakúgy, ahogyan a mellettük megjelenő LIOLA fotelek anyagösszetételeivel. Ennek köszönhetően az egész koncepció egy képpé alakult a térben.

Nem más ez, mint a művészet keresése minden egyes darabban, ami ugyan kicsit utópisztikusan hangzik, de hadd fejtsem ki, mire is gondolok…

Mindennapjainkat egyfajta unalmas szürkeségben éljük: ébredés, utazás, munka, meetingek, üzleti ebédek, vacsorák, egyszóval a mindennapok monotonitása – ez a mi életünk. Majd hazaérvén belépve a saját életterünkbe, rajtunk múlik, hogy egy hasonlóan szürke és monoton vagy egy stílusos, energikus, életteli enteriőrben találjuk magunkat.

Az ERBA ITALIA egy új életforma koncepcióját kínálja.

Itt szeretném megemlíteni, hogy az ERBA ITALIA célközönsége anyagilag abszolút stabil és magas életszínvonalú közönség, és mi őket szeretnénk megszólítani. Ez a mi tudatos választásunk. Gyakorlatilag azt szeretnénk, hogy ezeknek az embereknek egy új életformát, életteret ajánljunk.

Kicsit azt a hangulatot szeretném átadni nekik, mint amit a régi antik házakban érezhettek az emberek, amikor beléptek az otthonukba. Ott voltak a képek, a freskók a falakon, ott voltak a bútorok, a régi fának az illata, ott volt a harmónia és ott volt benne a művészet. Mi ma olyan formákkal, olyan színekkel és olyan anyagokkal szeretnénk belépni és olyan kompozíciókat szeretnénk adni ezeknek a belső tereknek, mint a művészek. Ezért mondom azt, hogy aki szeretne Erbát vásárolni, annak bátornak kell lennie.

Ez ugyanolyan, mint az öltözködés… ha te szürkét veszel fel, senki sem vesz észre. Az, hogy pl. rózsaszín a kabátod, az már egy választás. Ha felveszel egy Gucci kabátot, ami tele van virágokkal, akkor a választásod még bátrabb. Abban a pillanatban, ahogy megveszed a ruhát, végül is egy életformát vásárolsz meg, egy stílust választasz. Egy személyiséget vállal fel az ember, akinek van bátorsága, aki előrenéz, akiben van élet, és az nem egy átlagos, normál élet. Ez ugyanaz, mint amikor az Erba Italiához jön valaki vásárolni… Ma már minden van a világban, rengeteg fotel, kanapé, szőnyeg, minden – talán túl sok is. Mi pont azt a célszegmenst választjuk meg, azt a nagyon szűk réteget, amelyben megvan a nyitottság, a befogadókészség, a bátorság, amelyik megérti és felvállalja ezt a fajta újragondolt téralkotó művészetet.

Van egy nagyon érdekes dolog, amivel rendszeresen szembesülünk az Erbánál. Nagyon sokszor jönnek belsőépítészek a showroomba, világos, jól behatárolt elképzeléssel. Tudják, mi az a dívány, mi az a szőnyeg, a most éppen aktuális divatos színek, ami egyébként látható más cégeknél és mondhatni normális is. De amikor belépnek ide, egyszeriben megváltoztatják a véleményüket. Olyan dolgot látnak, amire nem is gondoltak.

A piacon található termékeknek a 90%-a hasonló stílusjegyeket visel. És itt valami olyat találnak – és most teljesen mindegy, hogy a lámpáról, a fotelről vagy a kanapéról beszélünk – , ami teljesen más, mint ahogy ezt eddig elképzelték. Itt egyszeriben rányílik a szemük a lehetőségre, amit egyébként másnál nem láttak meg. Ez a másik sarkalatos pont az Erba életében.

Az Erba ad egy lehetőséget arra, hogy megnyíljanak a világra. Sokan keresik, de nem találják ezt a fajta szabadságot, viszont ha hozzánk bejönnek, nálunk felfedezik ennek lehetőségét. Ez az én filozófiám, ez az a gondolat, ami áthatja bútoraimat… Azokat az embereket megszólítani, akik készek a változásra.

A tervezés olyan, mint egy utazás, számos úttal és számos impulzussal. Majd egyszer csak jön az az egy impulzus, ami mindent visz… Olyan ez, mint amikor az ember belép egy alagútba, amiben robban ez az impulzus, és te, ha akarnál, sem tudnál másfelé menni – egyet akarsz csupán, utazni ebben az alagútban e felé a kiteljesedés felé.

De hasonló hatással van rám a zene is. Ha valaki nagyon sok zenét hallgat, de épp olyat, ami nincs rá hatással, akkor abban egyszerűen nincs élet. Amikor viszont olyan zenét hallgatunk, ami megfogja a lelkünket és elvisz valahová máshová, akkor egészen más energiáink vannak: megfogtak és elvittek. Ez is egy út, egy másik út a kiteljesedés felé… És ezek a dolgok emocionálisan annyira megérintenek, hogy általuk egy másik világba kerülsz és egyszerűen mész vele. Számomra ez az, ami a modernitást jelenti. Mert minden, ami egy helyben tart téged, az az unalom. Az unalom pedig nagyon messze van az élettől, az energiától, na és persze – a szerelemtől…