15
aug

S/ALON BUDAPEST lakástrend kiállítás

Az ősz a design kiállítások egyik preferált időszaka, így nem meglepő, hogy a már ismert és várt nemzetközi biennálék mellett, itthon is rendre megjelenik  egy-egy új esemény a kiállítási palettán.

Idén, a S/ALON BUDAPEST lakástrend kiállítás először lép ki a nagyközönség elé, azzal a nem titkolt céllal, hogy az eddigi hazai kiállításoktól eltérően, összekovácsolja egyrészt a magyarországi design lakberendezési erőit – magyar gyártókat, tervezőket – másrészt, hogy a design iránt elkötelezett prémiumkategóriás forgalmazók nemzetközi termékein keresztül új ötleteket, projekteket, valamint erőforrásokat vonzzon a tervezői-, valamint a privát közönség inspirálása céljából.

Ennek kapcsán beszélgettünk KONNERTH ZITA tervezővel, a S/ALON BUDAPEST lakástrend kiállítás művészeti vezetőjével.

Inout-Home: A Magyarországon évek óta megrendezésre kerülő és már tradicionálisnak mondható design kiállítások sorába idén új részvevő csatlakozik, a S/ALON BUDAPEST lakástrend kiállítás. Mi a rendezvény célja, és miben fog különbözni a már eddig megismert design eseményektől?

Konnert Zita: Ez a kiállítás egy, az eddigiektől merőben más szellemiséget képvisel, egy, az eddigiektől merőben eltérő, más koncepcióra reflektál…

Ennek kifejezésére a hangsúlyt egy alapvetően újszerű, innovatív látásmódra és a komplexitásban való gondolkodásmódra helyeztük.

A látogatók egy igazán szép lakberendezési kiállításra számíthatnak, ahol a bemutatkozó cégek, a gyártók a forgalmazók és a tervezők együtt, komplex enteriőrökben gondolkodnak. Jellemzően mindenki a saját termékeit, a saját környezetében mutatja be, hozzáadott értékek nélkül. Azok nélkül a hozzáadott értékek nélkül, amitől a design elkezdhetne élni a térben és amitől az enteriőr kiteljesedhetne, valóban kerek egészé válhatna. Ezen a szemléleten szeretnénk mi fordítani ezzel a most induló kiállítás sorozatunkkal.

Az elsődleges cél az a fajta kommunikáció, ami valójában már nem termék bemutatás, hanem komplex enteriőr tervezés, belsőépítészet és lakberendezés. Ezzel pedig el is érkeztünk a másik lényegi motivációhoz, ami a kiállítás megrendezésére inspirált minket: felhívni a figyelmet a tervezői szakma fontosságára, ami nélkül akár tetszik akár nem, nem születhet tökéltes, minden részletében megkomponált enteriőrdesign. Ennek létjogosultságát pedig egyes egyedül látványos, komplett enteriőrökkel lehet kommunikálni.

Ha megnézünk bárhol a világban egy nagy nemzetközi bútor kiállítást, sehol nem látjuk a termékeket “üresen, önmagukban” bemutatva.

A darabok mindenhol egy harmonikusan megkomponált közeg részeként adják magukat a teljességhez, és ez az a a teljesség, aminek az érzését itthon sokan hiányolják, anélkül, hogy – laikusként –  felismernék annak okát.

Azt, hogy mitől érzem magam azonnal otthonosan és maradéktalanul jól egy enteriőr környezetben, egy nappaliban, egy konyhában, vagy egy fürdőszobában…

Inout-Home: Hogyan lehet ezt a szemléletet érzékeltetni és közel hozni az emberekhez egy kiállításon? 

Konnerth Zita: Első lépésben szakítottunk a hagyományos kiállítói modellekkel, az installációk-, és a standok kialakításával. Elvonatkoztattunk a megszokott kiállítói falak 10-12 cm-es vastagságától és cca. 2 méteres magasságától, helyette kivétel nélkül mindenütt 50 centiméteres vastagságban és 3,5 méteres magasságban mi építjük meg a kiállítói falakat.

Ezek az így felépített terek már önmagukban is enteriőr hatást keltenek, nincs szükség további képzelőerőre ahhoz, hogy a bennük megjelenő termékeket a látogatók értelmezzék és megpróbálja átültetni saját környezetükbe. Együtt látnak mindent… A megjelenő tárgyakat, bútorokat, textileket és dekorációs termékek,  ahogyan azok egészíti ki egymást, vagy épp  érvényesülni engedik a másikat, játszva színekkel, formákkal, textúrákkal.

Amikor ez a gondolat megérkezett, akkor hozta magával azt a felismerést is, hogy ez egy oktatói program is valójában hiszen ha az egyetemek és különböző szakmai képzések hallgatói is meglátogatják a kiállítást, akkor nagyon nagy felelősséggel kell átadnunk ezt az újfajta üzenetet, és azt a stílusosságot, amivel ezek az enteriőrök valóban az új, nemzetközi trendeket mutatják be.

Ehhez elengedhetetlen volt a standok megtervezésére, mégpedig olyan belsőépítész és lakberendező szakmaisággal melyek nélkül ezt az üzenetet nem lehetett volna átadni. Azok a kiállító cégek akik ezt nem tudták megtenni, ott a feladatot mi vállaltuk magunkra, pontosan azért, hogy az alapvető célkitűzés egy oda nem illő koncepció miatt egyetlen kiállító esetében se sérüljön.

Ennek kapcsán érdekes volt szembesülni a kérdéssel: miért jó ez a kiállítóknak, miért nem jó, ha a “csak” termékeiket mutatják be? Nos, pont itt van a dolog lényege…

Újító módon azt a fajta  magazin szemléletet kívántuk megvalósítani egy élőshow keretén belül, ami teljes egészében kézzelfoghatóvá, élővé teszi a mi kiállítási  koncepciónkat, ami miatt egyébként mind a mai napig szívesen forgatják, nézegetik az emberek a lakberendezési magazinokat, itthon és külföldön egyaránt. Ez pedig nem mást, mint a megtervezett , komplex enteriőrök nyújtotta inspiráció…

Inout – Home:  Az eddig hallottak alapján úgy véljük, a kiállító partnerek a magas, illetve a prémium kategóriás gyártók és forgalmazók soraiból kerülnek ki. Jól gondoljuk?

Konnerth Zita: Igen, de a fogalom ez esetben némi magyarázatra szorul. Mert hogyan definiáljuk ma a prémium kategóriás terméket? Egyetlen szóval: drága. És mit értettünk régen? Azokat az egyedi kézműves darabokat, amik elválaszthatatlanok voltak egyfajta komplex, személyes szabott “kiszolgálástól” és egyfajta személyes konszenzustól.

Én úgy gondolom, egy kiállítás és az ott megjelenő partnerek prémium kategorizálása  nem csupán a legdrágább termékek demonstratíve megjelenésére korlátozódik. Véleményem szerint a prémium kategória sokkal inkább a kifogástalan vendégvárás – mert itt a látogató vendég lesz – a kifogástalan szolgáltatások, a kifogástalan alapanyagok, a legújabb környezettudatos gyártási technológiák, a precíz gyártás és a perfect funkcionális design közös többszörösét jelenti.

Ennek okán már az érkezéskor másfajta fogadtatásban lesz része a látogatóknak. Nem botlanak molinókba, nem esnek rá az ajtótól alig 2-3 méterre lévő első standra, hanem mindezekkel szemben egy nagyvonalú, design szófákkal, asztalokkal berendezett fogadótérbe érkeznek, aminek kialakítása mellett hasonló gondossággal ügyeltünk a catering kialakítására, csak úgy, mint mosdók felszereltségére és rendezettségére.

További újdonság a kiállítási koncepciónkban, hogy a termékek árai szinte mindenütt feltüntetésre kerülnek. Hogy miért? Közel sem azért hogy véleményt lehessen formálni annak nagyságrendjéről, hanem azért, hogy rögtön egyfajta kommunikációt indíthasson el a kiállítóval, aki elmondja a miértekre a választ, és tisztává teszi a képet a design termékekkel és annak értékeivel kapcsolatban.

Inout-Home: Kikhez szól a S/ALON BUDAPEST lakástrend kiállítás?

Konnerth Zita: Két célcsoportra fókuszáltunk,  egyrészt a szakmai –  gyártói, forgalmazói, tervezői  – szegmensre,  másrészt a privát közönségre. Előbbinél nem titkoltan a hazai designra, gyártásra, az együtt gondolkodásra és közös munkákra szeretnénk inspirálni, míg másikban a már említett szakmaiság, a tervezői / megrendelői együttműködés fontosságára kívánunk reflektálni, ami – nem lehet elégszer ismételni – nélkülözhetetlen az egyébként külföldön oly annyira irigyelt, de itthon még gyerekcipőben járó enteriőrdesign kultúrához.

Arról pedig, hogy mindezt hogyan valósítjuk meg meggyőződhet mindenki, aki ellátogat szeptember 21-22-23-án a budapesti Papp László Arénába, ahová természetesen várunk szeretettel mindenkit.

A kiállításról további részletes információ: a szervező facebook oldalán.