28
feb

Beszélgetés Gulyás Judit textilművésszel

84

Inout-Home: Gulyás Judit nívódíjas textilművész a textildesign egy különleges szeletével foglalkozik, egyedi szőnyeg tervezéssel és gyártással, mégpedig saját textilmanufaktúrájában. Hogyan kezdődött ez a történet?

1

Gulyás Judit: Az Iparművészeti Egyetemen textiles tanulmányaim alatt beleszerettem a szőnyeg műfajába, olyan mostoha volt, mintha nem vették volna komolyan, pedig elég nagy felületet foglal el a lakott terekben.

55

 

67

I-H: Mikor volt ez?

93

G. J.: A 80-as évek vége felé. Persze akkor még igényes bútorról és enteriőrtervezésről sem beszélhettünk Magyarországon… Engem pedig izgatott, hogyan lehet átlépni a műfaj határait. Például miért kéne egy szőnyegnek  mindenáron négyzet vagy téglalap alakúnak lennie? Szilasi Anna mesteremtől megtudtam, hogy létezik olyan technológia, amivel megvalósítható az álmom: az amorf formájú, vagyis a szabad formálású szőnyeg.

 

105

Elsőként mesterdiplomáztam itthon a hand-tufting témából és persze addigra már sikerült a szőnyeg hagyományos kereteit szétfeszítenem. Az első diplomám alkalmával még a formája geometrikus volt, ám a felületén a megszokott stabil minták helyett vízszerű színátmenetek úsztak egymásba. “Illúzionisztikus” szőnyegnek neveztem őket. A statikus szőnyeg helyett egy izgalmasan lebegő felületet készítettem, ami ráadásul plasztikus is volt.

127

116

Mondjuk ez sem meglepő, hiszen a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában szobrász szakon végeztem…A szabadformálású hand-tufting szőnyegeim később is gyakran lettek reliefszerűek.

54

A mesterdiplomám tovább tágította a határokat, a szőnyeg már hagyományos körvonalait is átlépte.A szövőszéken készíthető négyzet ill. téglalap helyett amorf, hullámzó, csigaformákat terveztem. A 90-es évek elején ez nagyon nagy újdonságnak számított. A mesterdiplomám pedig – csomózott szőnyeghez nem illő módon – a földön elindulva “fölmászott” a falra. Az élet pedig mindig produkál csodákat: néhány év elteltével megkeresett egy hand-tufting műhely tulajdonosa, akik épp akkor hozták be az országba ezt a technológiát, hogy kezdjük ezt a manufaktúrát közösen, így én lettem a magyarországi első hand-tufting manufaktúra tervezője. Azóta 16 év telt el. Azóta is ezzel a technikával dolgozom, 100% gyapjúból készülnek míves darabjaim, melyekből két egyforma sohasem készül.

6

I-H: Kinek és hova tervez?

G. J.: Ahhoz, hogy a puszta “térből” “hely” legyen, a “házból” pedig “otthon”, fel kell térképezni a leendő szőnyeg enteriőrben betöltendő szerepét. Szétválasszon vagy összekössön? Milyen stílusban, színvilágban és milyen térproblémát kell megoldani? A bútor folytatásaként élje az életét, vagy külön szigetet képezve kapjon fő- vagy mellékszerepet? Mindig számos izgalmas megoldás kínálkozik. Természetesen minden tervező megadja a saját válaszát…Nálam is kialakult egy elég határozott, mégis állandóan változó, fejlődő arculat, mely épül egyfelől a természetes faktúrák változatosságára, de emellett számos stílus – például kedvencem az art deco – is állandóan jelen van, mint inspirációs forrás. Megalkottam a magam kortárs keleti szőnyegét és formálom újdonsült átírásaimat újra és újra…

19

10

Másolat - Másolat - IMG_4150 GULYÁS JUDIT

további info:  MILLEFLEUR ART CARPET