Újragondolt Gustav korabeli bútorok a GRANGE újdonságok közt
A GRANGE idén bemutatott új GUSTAV kollekciója stílusában a francia Louis XVI stílus svéd interpretációja. A Gusztáv egy elegáns, a barokk túlhabosságát felülíró neoklasszicista stílust képvisel, melyet a bútorok felületén megjelenő dekorációs rombusz minta tesz szigorúbb északi stílusúvá.
Maga az eredeti Gustav stílus a 18. században született, III. Gusztáv svéd király uralkodása alatt. Jellemzői az uralkodói gazdagság és pompa letisztultabb, kevesebb eszközzel történő felidézése, amit napjainkban úgy is fogalmazhatnánk: ” fenntartható pompaság mai szemmel”.
A Gustav stílusú enteriőrökben a márvány oszlopok helyett pl márvány utánzattal dekorálnak, a gazdagon csillogó értékes selymeket, brokátokat pamut és lenvászon kelmék váltják, a drága festmények helyét a falak stukkos kazettázása, féloszlopos tagolása, és csupán a szélek aranyozása veszi át. A gazdagság és fényűzés helyett egy populárisan alkalmazható polgáribb és az északi habitusnak sokkal inkább megfelelő, visszafogottabb elegancia jellemzi. Az enteriőrök színeikben neutrálissá válnak, a fehér, szürke és bézs árnyalatai kezdenek dominálni, aminek hatására az egész teret fehéres, világos tisztaság járja át.
A bútorok egyértelműen a francia bútor divat alapvető formaiságát követik, azonban annak már jól elkülöníthető jellemzőivel. A megjelenő fafaragásokkal és a világos színű festett felületeikkel, immáron jól elkülöníthető stílust teremtetnek. A tároló bútorok, komódok, szekrények többsége fenyőfából, a székek, ágyak pedig bükkfából készülnek.
A gyökereket jelentő francia barokk stílus legfeljebb a korai ülőbútorokon figyelhető meg, a szekrények már egyértelműen klasszicista vonalakkal készülnek, a copf bútorok jellemzőivel, az egyszerű, periodikusan ismétlődő geometriai mintázatú faragott díszítésekkel.
Ez a visszafogott formavilág és a fehér, vagy nagyon világos pasztell festés egészen a szecesszió koráig meghatározta a megjelenésüket – a designt és a díszítéseket a skandináv területeken. Magyarországon ezt a fehér színvilágot – tévesen – a provence bútoroknak tulajdonítják és velük azonosítják, ezzel szemben ezeken az antik svéd bútorokon sokkal inkább autentikus a fehér festés.
A GRANGE GUSTAV kollekciója a fentiek szellemében nyúl vissza az eredeti svédpompa polgáribb és tisztább stílusához. Legfőbb jellegzetessége a rombusz minta a frontokon, ami felismerhetővé, megkülönböztethetőbbé teszi, egyszersmint mai szemmel androgün irányba fordítja az egyébként erősen nőies vonalat.
A rombusz amúgy maga az “Ősanya motívum” a régi ábrázolásokon a termékenység női szimboluma, a benyitás, bejutás szinonimája, a „szív mélyedése”, ami az életfontosságú szerveket, szívet vagy fejet is jelenti olykor, de szimbolikusan a”lélek tartóhelyét” is ábrázolja. A régi időkben rendszeresen festettek vagy raktak a bölcsőre rombusz szegmenst, mint a hátat és mellet őrző, egyetemesen védelmező szimbólumot.
A mostani őszi bemutatón a GUSTAV kollekció együtt debütált a nagyközönség előtt, a francia cég másik újdonságával, a közelmúltban oldalunkon is bemutatott MONDRIAN egyedi kabinett bútorral. Úgy tűnik hát, hogy Franciaországban és a GRANGE-nál idén a geometria győzőtt, mint a teremtő elv egyetemes formai nyelvezete…
További részletes információ a Grange bútorokról a magyarországi forgalmazó, a GRANGE HUNGARY elérhetőségein.