Modulszőnyeg trendek II. – öko koncepció
kerekasztal beszélgetés építészekkel
Az Interface termékcsaládjainak többsége már a „zöld” koncepción alapul, a cél, hogy a Mission Zero küldetés szellemében 2020-ra a cég által a környezetre gyakorolt minden negatív hatást megszüntessenek. A „zöld” cégnél egyes termékcsaládok már most is 100%-ban újrahasznosított anyagból készülnek.
A beszélgetés résztvevői közül többen jól tippeltek a Pet palack alkalmazására, azonban meglepetést okozott a halászháló és a szélvédő gumicsíkjának újbóli felhasználása.
Veselka Roland a FitOut Budapest Kft. Kereskedelmi Igazgatója kiemelte a modulszőnyeg élettartamának végén újrafeldolgozható Graphlex® hátlap különleges tulajdonságát, amely lehetővé teszi az elektrosztatikus feltöltődés levezetését, azaz a kilincset, számítógépet vagy telefont érintve nem ráz a szőnyeg.
Ez az IBM-vel közös fejlesztésnek, a szőnyegszálakba integrált karbonszálaknak, és egy elektromosan vezető latexrétegnek köszönhető. A hátlap által biztosított ≤109 ohmos levezető ellenállással a szőnyeg megfelel az európai és világszabványoknak.
Az Interface szőnyegnek ez a tulajdonsága a termékélettartam végéig megmarad, míg a csupán felületkezelt szőnyegeknek a takarítással elkopik az antisztatikus képessége.
Dömse Dávid a FitOut Budapest Kft. Értékesítési Managere a meghívott tervezőknek – Antal Kinga, Erdélyi Linda, Gothárd Erzsébet, Medveczky Kazimir és Schüller Ferenc- bemutatta a a Biosfera termékcsaládot, az első modulszőnyeget, amely 100 százalékban újrahasznosított nylon segítségével készül. Nevét eredetével összefüggésben kapta, hiszen a műszálat halászhálók újrafeldolgozásából nyerik.
Schüller Ferenc építész a fenntarthatósággal kapcsolatosan megjegyezte, hogy a cégek sokszor nem figyelnek oda a szállítás közben felhasznált üzemanyag mennyiségre, a felesleges energiafogyasztásra.
Ezen kívül szerinte inkább a túlzott fogyasztást kellene visszafogni mindenütt a világon, és nem kidobni, lecserélni pár év használat után a termékeket. Éppen ezért nagyra értékeli az Interface minőségi szőnyegeinek hosszú élettartamát, és a cég széleskörű környezetvédelmi törekvéseit.
Erdélyi Linda hozzáfűzte, hogy az évi 50 millió négyzetméter új szőnyeg legyártása rengeteg régi kidobásával jár együtt. Feuertag Ottó egyetértett azzal, hogy túl van húzva a gazdaság, és a növekedésre van ráállva, bár már a degresszív világgazdasági modellt is kidolgozták. Szerinte olyan termékeket kell vásárolni, amelyeknek hosszú az életgörbéje, és egy bútor vagy szőnyeg 20-30 évig is bútor vagy szőnyeg marad. Ottó hozzátette, hogy vannak ügyfeleik, akik szerződésben kötelezik őket, mint bútorforgalmazókat a régi bútor elszállítására, valamint környezettudatos módon történő újrahasznosítására vagy megsemmisítésére.
Veselka Roland megjegyezte, hogy az Interface fenntarthatósági gyakorlatába beletartozik a víztisztítás és a megújuló energiák, így a szélerőművek használata az energiatermelésnél, a modulszőnyegekre pedig 20 év garanciát vállal a gyár. Gothárd Erzsébet kiemelte a modulszőnyegek előnyét, hogy a burkolatnak csak azt a részét kell kicserélni, amelyik a forgalmasabb helyeken hamarabb elhasználódik. Kérdése volt, hogy a szőnyeg kiegészíthető-e néhány év elteltével hasonló designelemekkel – szín, textúra?
Veselka Roland biztosította a belsőépítészt, hogy évek múlva is megtalálni a meglévő szőnyeghez designban is illeszkedő új modult. Sőt az egyes családok a régi színek, minták megőrzése mellett bővülnek, így például a Biosfera család kezdetben csak a szürke árnyalataiban létezett, míg ma már színekkel is bővült a választék.
folytatás hamarosan: MODULSZŐNYEG TRENDEK III. – színek
A cikk a FitOut BUDAPEST KFT szponzorálásával készült
Szerző: BAKONYI GYÖNGYI, design.hu 2014.07.29.
Forgalmazó: FitOut BUDAPEST Kft
Márka/Gyártó: Interface
érdekes lehet még: MODULSZŐNYEG TRENDEK – I.