30
ápr

Salone del Mobile Milano — 2018

Idén április 17 és 22 közt a világ minden tájáról, Európából, Ázsiából, az afrikai kontinensről és a tengeren túlról  látogatók százezreit fogadta Milánó, immár 57. alkalommal a világ legnagyobb nemzetközi bútor trend és design szakvásárán, a SALONE DEL MOBILE rendezvényén.

A kiállítás 6 napja alatt  188 országból 434.509 résztvevőt fogadott, ami  26% -os növekedést jelentett az előző, 2017-es évhez képest.

A bútor designt felvonultató SALONE DEL MOBILE mellett, több 10 000 négyzetméteren voltak jelen a fürdőszoba trend képviselői a SALONE DEL BAGNO égisze alatt, míg a konyhai újdonságokat a minden 2. évben váltakozó társrendezvény, az idén soron következő EUROCUCINA pavilonjaiban követhettük nyomon.

A milánói design biennálé azonban sosem szorítkozott csupán a helyszínéül szolgáló Fiera Milano Rho   területére. Ilyenkor a város minden szeglete pezseg, hiszen ilyenkor design rendezvények tucatjait rendezik a DESIGN WEEK MILANO keretén belül a nagyérdeműnek, illetve számos saját programmal is várják  a látogatókat az itt található világhírű gyártók bemutatótermeiben.

Ezen a héten Milánóban minden és mindenki ott van aki a designban  és a trendben számít. Minden gyártó és minden designer akik kitalálják és meghatározzák a következő év trendjeit, színeit, formáit és anyagait. Akik elkápráztatnak, meghökkentenek, felforgatnak, sokkolnak, és csodálatra késztetnek itt szembejönnek: luxus márkák és formatervező ikonok: Karim Rashid, Philippe Starck, Patricia Urquiola, Giorgio Soressi, Marcel Wanders, Paola Navone, Rodolfo Dordoni – csupán néhány név az egy helyen egyszerre jelen lévő illusztris körből…

De mi mindent is láttunk idén Milánóban?

Kezdjük a színekkel – amik valóban színek voltak…  Úgy tűnt, a valódi színek egyre inkább követelik helyüket a neutrális szürkék, bézsek, valamint a monokróm fekete-fehérek minimalista világában.

Ezek a színek egyrészt markáns kékek és zöldek voltak, melyek alapjaiban a tenger és a dzsungel fíligjére hajaztak, másrészt vidám könnyed pasztellek, a cukorkaszínek minden árnyalatban.  A két merőben eltérő színvilág láthatóan ketté vált, míg a kékek / zöldek inkább a kárpitos bútorokon, addig a pasztellek a székek vázain és azok  ülőfelületein jelentek meg.

A dzsungel hatás egyik legizgalmasabb példája a MOOOI és az ARTE közös tapéta újdonságán volt tetten érhető, amit évmilliókkal ezelőtt kihalt egzotikus állatok múzeumi gyűjteményekben található archív rajzai inspiráltak. A tapétákon a szőrzet, a tollazat és a bőr benyomását hozták létre, papír, nyers juta, velúr, pamutbársony, és a moiré textíliák felhasználásával mint tapéta alapokkal,  figyelembe véve és megjelenítve a kihalt állatok körüli ősi környezetet.

A bútorformák – a két klasszikus pavilon kivételével – a szögletes, geometrikus, alakzatokban teljesedtek ki.

A szigorúbb értelemben vett geometrikus formák esetében a különbségeket leginkább a lábkialakítás  jelentette, a fix- és moduláris nappali bútorok egy része földig kárpitozott, látható láb nélküli, míg másik felük direkt az ellentétekre épülő vékony, filigrán lábakra állított változatot képviselte.

A nappali terekben megjelenő fotel újdonságok nem egy esetben forgó változatban jelentek meg, számos technikai innovációt is felvonultatva. Ilyen volt például az ERBA ITALIA  forgó, majd eredeti állapotába speciális stabilizáló szerkezettel visszatérő fotelja, ami  abszolút sikert hozott, illetve az  ARKETIPO  újdonsága, az OVERDRIVE forgófotel is, ami drámai hatását hatalmas méretivel inspiráló, gyémánt alakú, vertikális formájának köszönhette.

Az EDRA standja valami egészen elképesztő  luxus sugárzott különleges alapanyagú és megjelenésű áttetsző makramé jellegű szövött üveg, aranyszínű kötél, süppedős selyembársony vagy épp csillogó ezüst színű bútoraival. Az EMME MOBILI 3d felületű fali tároló bútor újdonsága plasztikus műtárgyként jelent meg a falon, míg a CATTELAN ITALIA standján ezt a műtárgy jelleget a különleges 3d-s komódok és a gyönyörű formájú, hatalmas falitükrök képviselték.

Az anyagok tekintetében meglepő újdonság volt a buklé és a puha szőrmék visszatérése a kárpitos bútorok világába a megszokott szövetek, selymek és bőr mellett, mely utóbbi felhasználási területe számos gyártónál elmozdulni látszott a korpusz bútorok irányába is. Nagyon sok szekrény és komód készült a legújabb trendeknek megfelelően bőr ajtó / fiók frontokkal, de megjelent a bőr például a POLIFORM gardrobok ruhaakasztó rúdjain is.

A márvány, mint olyan, nem kétséges idén is a legkedveltebb és leginkább használt anyag a korpusz designban. A legnagyobb gyártók, köztük például a CATTELAN ITALIA, a ROCHE BOBOIS a SALOTTI vagy a CALLIGARIS asztalainak felülete bátran mondhatni 90%-ban ebből  az anyagból, vagy ennek gres, illetve műgyantás interpretációiból készültek, és csupán a maradék 10%-on osztoztak a hagyományos fa, illetve laminált topok.

további képek a GALÉRIÁKBAN